FlBeat
جستجو

آمار سایت
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 2772
کل نظرات کل نظرات : 6183
آمار کاربرانآمار کاربران
افراد آنلاين افراد آنلاين : 63
تعداد اعضا تعداد اعضا : 37241

کاربران آنلاينکاربران آنلاين
آمار بازديد آمار بازديد
بازديد امروز بازديد امروز : 12,535
بازديد ديروز بازديد ديروز : 27,497
ورودي امروز گوگل ورودي امروز گوگل :2074
ورودي گوگل ديروز ورودي گوگل ديروز : 5685
بازديد هفته بازديد هفته : 40,032
بازديد ماه بازديد ماه : 343,073
بازديد سال بازديد سال : 10,410,990
بازديد کلي بازديد کلي : 31,585,175
تبلیغات
آخرین ارسال های انجمن
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات

با سلام خدمت کاربران عزیز.

یکی از مهمترین بخش های ساخت یک آهنگ ، مشخص کردن ساختار اون آهنگ هستش.

خیلی از دوستان زمانی که شروع به ساخت یک آهنگ می کنن ، نمی دونن که اون آهنگ رو

چه طوری باید شروع کنن و چه طور به پایان برسونن.

ادامه توضیحات در ادامه مطلب...


یکی از راهایی که باعث می شه دوستان در امر آهنگسازی و تنظیم پیشرفت کنن ، آنالیز ساختار آهنگ های مختلف هستش.
این تمرین رو می تونید روزانه روی آهنگ های مختلف انجام بدین.
قبل از شروع مطلب شما رو با چند مفهوم رایج در ساختار آهنگ ها آشنا می کنم.

تمرین : آهنگی را انتخاب کرده و قسمت های مختلف یک آهنگ رو در اون مشخص کنید.
راهنمایی : معمولا ساختار آهنگ های ایرانی این طوریه که کار با یک اینترو آغاز می شه.
ممکنه این اینترو به صورت اورتور ( تک نوازی ساز زنده ) باشه.
بعد از اون با آغاز وکال قسمت ورس آغاز می شه.
و سپس ترجیع بند ترانه آغاز می شه که به اون قسمت کروس آهنگ می گن و آهنگ ما در این قسمت اوج می گیره.
در قسمت بریج قسمتی هستش که آهنگ از هیجان می افته و آهنگ آروم می شه معمولا.
بعد از اون قسمت ورس ، کروس و اوت رو و اندینگ.
برای این کار می تونید از مارکرهای نرم افزار fl studio هم کمک بگیرید.



Intro (introduction)
آغاز/ مقدّمه و معارفه
اکثر قطعات موسیقی در ابتدای خود قسمتی دارند که در آن گوش شنونده با فضای آهنگ آشنا می شود. این معرّفی و شروع می تواند تکنوازی، «ریف» اصلی آهنگ، دکلمه ی خواننده و… بنا به سلیقه ی خالق اثر باشد.
 
Verse
بخش
بخشی از آهنگ یا شعر که تنها یک بار در آن قرار می گیرد. مقوله ی «ورس و کوروس» صرفاً محدود به موسیقی نیست و بیشتر یک اصطلاح ادبی محسوب می شود. همان طور که ما در بسیاری از اشعار کهن فارسی می توانیم شاهد این بخش ها باشیم.
 
 
 
Chorus
همخوان
به بخش تکرار شونده در قطعه ی موسیقی یا ادبی گفته می شود که پیام اصلی خالق اثر و محتوای موسیقی یا شعر را به مخاطب گوشزد می کند. هم چنین این بخش شنونده را برای همخوانی دعوت کرده و به اصطلاح قطعه را از حالت یکنواختی خارج می نماید. البته این بخش در ادبیات اینگونه نامیده نمیشود.
 
Bridge
پل
همانند «ورس» تنها یک بار در آهنگ آورده می شود اما تفاوت زیادی با آن دارد. اصولاً «بریج» چند میزانِ بسیار کوتاه است که برای ایجاد تنوّع و تغییر ذائقه ی مخاطب آورده می شود و به اصطلاح به گوش شنونده استراحت می دهد. این قسمت می تواند صرفاً یک تکنوازی یا یک «وکال ملودیک» باشد که البتّه به ندرت در موسیقی ها یافت شده و به همین دلیل وجود آن در آهنگ، نشانه ای از شعور موسیقیایی و سواد بالای خالق اثر می باشد.
 
Outro (Ending)
پایان/خاتمه
«آترو» یک اصطلاح عامیانه ی آمریکایی است که تنها در دنیای هیپ-هاپ به کار برده می شود. اصطلاح رسمی آن «اِندینگ» بوده که به بخش پایانی آهنگ اطلاق می شود. مثل «اینترو» که گوش شنونده را با فضای آهنگ آشنا می کرد، ما در این قسمت از آهنگ نیز می توانیم شاهد مفهوم پایانی کار یا دور شدن از فضای آهنگ و برگشت به نقطه ی صفر، بنا به سلیقه ی خالق اثر باشیم.
 
Beat
بیت (ضرباهنگ)
این اصطلاح در زبان انگلیسی به یک صدای تکرار شونده گفته می شود، همان طور که اوّلین بار برای صدای تپش قلب به کار برده شد، هنوز هم تداعی گر ضربان قلب در زبان انگلیسی است. این اصطلاح در هیپ-هاپ به خاطر تکرار زیاد آن نسبت به دیگر موسیقی ها کاربرد دارد و به موسیقی بدون کلام (منظور موسیقی صرف و بدون صدای خواننده) هیپ-هاپ اطلاق می شود.
 
Melody
به مجموعه ای از نت ها که در کنار یکدیگر می آیند و به صورت هم زمان قسمتی از یک قطعه یا کل یک قطعه را تشکیل می ...د؛ گفته می شود. به اضافه نت ها با هم نواخته نمی شوند؛ بلکه به ترتیب کنار هم قرار گرفته و در نهایت ملودی را می سازند.
 
Rhythme
هرگاه مقطع زمانی مشخّصی با داشتن نقاط قوی و ضعیف به طور پشت سر هم و مکرّر تکرار شود، عنصر منظّمی به نام ریتم تولید می شود.
میزان
واحد تقسیمات یک قطعه ی ریتمیک موسیقی را از نظر زمان میزان می گویند. به عبارتی دیگر، میزان ها قالب هایی هستند که از نظر طول زمان (در یک آهنگ) با هم برابر بوده و در اثر کنار هم قرار گرفتن آن ها، عنصر «ریتم» به وجود می آید.
طول زمان میزان های یک قطعه را توسّط کسری به نام “کسر میزان” که در ابتدای آهنگ می آید مشخّص می کنند.
غالباً یک «بیت رپ» در دو میزان اجرا می شود. به طور مثال یک ورس استاندارد رپ که هشت بیت است روی شانزده میزان خوانده می شود.
ضرب
واحد سنجش و تقسیمات زمان در موسیقی را ضرب می نامند. ضرب حالتی شبیه به ثانیه داشته اما برابر ثانیه نمی باشد. فرق ضرب با ثانیه این است که تعداد ثانیه در دقیقه برابر شصت بوده، ولی تعداد ضرب در دقیقه بنا به میزان آهنگ متغیّر می باشد. در هیپ-هاپ مفهوم “ضد ضرب” هم به کار برده می شود که کاربردی تخصّصی داشته و بنا بر طولانی شدن متن، از توضیح مجزّا آن صرف نظر می شود. { امید است دوستان با آگاهی تسلّط کامل به این تکنیک در مورد آن نظر ب...د…}
 
Solo
تکنوازی
نیاز به توضیح خاصی ندارد، برگردان فارسی به تنهایی بازگو کننده ی معنی این اصطلاح می باشد. تکنوازی به نواخته شدن حرفه ای و تنهای یک ساز در یک قسمت از آهنگ گفته می شود. لازم به ذکر است که تمامی سازها قدرت تکنوازی دارند و حتّی یک آهنگ می تواند به طور کامل تکنوازی یک ساز خاص باشد.
 
Falsh
هر نت موسیقی یک بسامد (فرکانس) خاص و ثابت دارد که باید دقیقاً همان گونه نواخته/ادا شود. «فالش» اصطلاح رایج خواننده های حرفه ای بوده و به معنی عدم تطابق فرکانس تولید شده با فرکانس اصلی نت مورد نظر است.
 
Vocal
وکال
برخلاف زبان فارسی، در زبان انگلیسی برای تمامی صداها اسم خاصّی وجود دارد. وکال در زبان انگلیسی هم به معنای صدای انسان بوده، هم به عنوان اسم فاعل و هم به عنوان اسم مفعول در دنیای موسیقی به کار برده می شود.
 
Text (Lyrics)
شعر
«تکست» را می توان تقریباً یک غلط مصطلح برای برگردان انگلیسی “شعر” نامید. در ادبیّات انگلیسی به هر نوع نوشته ای «تکست» میگویند، ولی اصطلاح درست برای شعر یک آهنگ «لیریکس» می باشد. متذکر می شوم، شعر یک آهنگ.
 
Produced by.
این اصطلاح که بیشتر در فرهنگ هیپ-هاپ رایج است به معنای “تولید شده توسط…” است که منظور آن معّرفی نام خالق «بیت» یا موسیقی کار (آهنگساز) می باشد.
 
Arrangement
تنظیم
این اصطلاح به معنای تنظیم اثر یک آهنگ ساز به درخواست خود صاحب اثر بر اساس اصول موسیقی می باشد. در صورتی که آهنگساز یک اثر خود به شخصه تنظیم را نیز بر عهده بگیرد (که اصولاً و اکثراً هم این طور است) به طور معمول دیگر اصطلاح تنظیم کننده به کار برده نمی شود.
 
Cover
به باز آفرینی یک آهنگ به صورت کامل توسّط شخص یا گروهی دیگر گفته می شود. این کار اکثراً روی قطعات معروف و پرطرفدار قدیمی، برای بازسازی آن اثر انجام می شود. از جمله خواننده های ایرانی که موسیقی آن ها «کاور» شده است می توان “مرجان” و “فرهاد مهراد” را نام برد. این کار یک حرکت کاملا عادی و رسمی دراز سوی خالقین اثر در دنیای موسیقی می باشد.
امید است دوستان تفاوت این اصطلاح را با «بیت دانلودی ومجّانی» و «بیت دزدی» درک کنند و هرکدام را به جای خود به کار ببرند. این سه مقوله به طور کامل جدا از یکدیگرند که متأسّفانه این روزها به وفور شاهد به کار بردن اشتباه آن می باشیم.
 
Flow
اگر بخواهید به دنبال معادل ادبی این واژه بگردید، قطعاً به کلمه ی “جریان” که نزدیک ترین مترادف فارسی آن است و دیگر ترجمه های گنگ و نامربوط بر خواهید خورد، امّا معنای اصلی این واژه در فرهنگ هیپ-هاپ طرز چینش و ادای واژه ها توسّط شاعر و خواننده بر روی ریتم است. نکته ی قابل ذکر این است که «فلو» هیچ ارتباطی به سرعت کار ندارد و لزوماً متعلّق به یک آهنگ با «تمپو»ی بالا نیست.
 
Beat-Box
به تولید «بیت» فقط و فقط توسّط انسان، بدون هیچ گونه استفاده از ابزارهای الکترونیکی در دنیای هیپ-هاپ گفته می شود. این عمل روشی قدیمی و رایج بین رپرها برای افزایش جذّابیت در اجراهای زنده می باشد.
 
Free-Style
اجرای فی البداهه/زنده/خام
این روش از عادات قدیمی رپرها برای مجادله با یکدیگر بوده است. اجرای فی البداهه نه به معنای خواندن شعر از پیش نوشته شده بر روی «بیت-باکس» است و نه به معنای ارتباط دادن قافیه های از قبل آماده به یک دیگر و بازخوانی آن به طور زنده. بلکه به تولید و ارائه ی یک شعر رپ در یک زمان واحد می باشد. همچنین “روش آزاد” از ترجمه های غلط و واژه به واژه ی این اصطلاح است. {لازم به ذکر است که اگر نمی توانیم معادل مناسبی برای یک واژه یا اصطلاح غیر فارسی پیدا کنیم، به جای اصرار بر فارسی سازی مصنوعی و تولید کلمه ی جدید ناملموس، بهتر است از همان واژه به زبان اصلی آن استفاده کنیم. کما این که فارسی امروز ما هیچ شباهتی با پارسی اصیل وکهن ندارد… البتّه این نظر شخصی بنده ی نگارنده بوده و عقاید مختلف را محترم می شمارم.}
 

دانلود فایل PDF مطلب بالا

درباره : نرم افزار و مقالات آموزشی ,
برچسب ها : توضیح مراحل ساخت آهنگ آپدیت , توضیح مراحل ساخت آهنگ دانلود , توضیح مراحل ساخت آهنگ نرم افزار , توضیح مراحل ساخت آهنگ نسخه جدید , توضیح مراحل ساخت آهنگ بروزرسانی , توضیح مراحل ساخت آهنگ اموزش , توضیح مراحل ساخت آهنگ سریال نامبر , توضیح مراحل ساخت آهنگ کد , توضیح مراحل ساخت آهنگ دانلود رایگان , توضیح مراحل ساخت آهنگ کتاب پی دی اف , توضیح مراحل ساخت آهنگ دمو , توضیح مراحل ساخت آهنگ پیش نمایش , توضیح مراحل ساخت آهنگ نسخه رایگان , توضیح مراحل ساخت آهنگ تصویر , توضیح مراحل ساخت آهنگ درایور , توضیح مراحل ساخت آهنگ اخرین نسخه , توضیح مراحل ساخت آهنگ خواندن , توضیح مراحل ساخت آهنگ کتاب الکترونیکی , توضیح مراحل ساخت آهنگ ورژن جدید نرم افزار , توضیح مراحل ساخت آهنگ اپدیت جدید نرم افزار ,

1778 چهارشنبه 10 دي 1393 استرس نظرات ()
ارسال نظر برای این مطلب
ali 1393/10/10
اقا عالی بود بخدا خیلی مردین . من یک اموزش در مورد نکات اهنگ سازی میخوام من الان کامل بلدم با برنامه کار کنم ولی بلد نیستم نت بزنم ایا من باید ساز بلد باشم تا بتونم اهنگ سازی خوبی کنم یا نه چند تا قواعد داره باید بلد باشه میشه اینو لطف کنین بگینن ممنون میشم ایمیلمalivafa120@yahoo.com اگه نمیزارین تو سایت بفرستین بزارین توسایت بهتره بقیه هم استفاده میبرن خیلی مردینننننننننننن
پاسخ : نت زدن و آموزشش توی سایت هس...تئوری موسیقی هم باید از بر باشین....

میتونین جستجوگر سایت جستجو کنین
Amir Hitron 1393/10/10
عجب اتاقی
پاسخ : بله...یه سری عکس دیگه هم دارم...ما که فقط عکساشو داریم...خخخ


ارسال نظر برای این مطلب :
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
آموزش های تصویری

اف ال استودیو 11

آموزش اف ال استودیو 12 فارسی

آموزش کیوبیس

آموزش ابلتون لایو

تئوری موسیقی

ادوب ادیشن

استودیو وان

آموزش میکس و مستر با زیرنویس فارسی

آموزش صدا برداری با زیر نویس فارسی

آموزش افتر افکت فارسی

تبلیغات
اف ال استودیو
اف ال استودیو ورژن 12.5
آرشیو
  • 1396
  • 1395
  • 1394
  • 1393
  • 1392
  • هرگونه کپی برداری از قالب و مطالب ممنوع است و پیگرد قانونی دارد
    برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید