FlBeat
جستجو

آمار سایت
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 2776
کل نظرات کل نظرات : 6185
آمار کاربرانآمار کاربران
افراد آنلاين افراد آنلاين : 36
تعداد اعضا تعداد اعضا : 37243

کاربران آنلاينکاربران آنلاين
آمار بازديد آمار بازديد
بازديد امروز بازديد امروز : 24,131
بازديد ديروز بازديد ديروز : 28,166
ورودي امروز گوگل ورودي امروز گوگل :4237
ورودي گوگل ديروز ورودي گوگل ديروز : 5812
بازديد هفته بازديد هفته : 107,954
بازديد ماه بازديد ماه : 410,995
بازديد سال بازديد سال : 10,478,912
بازديد کلي بازديد کلي : 31,653,097
تبلیغات
آخرین ارسال های انجمن
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات

مجموع سوالاتی در باره میکروفن و ساب ووفر  و پدیده سامینگ آدیو و تکنیک های ضبط

که در ادامه مطلب میتونید مشاهده کنید و یا در قالب PDF مقاله رو دانلود کنید...


راهکارهای انتخاب بهترین میکروفون برای ساز و وکال چیست؟

   با توجه به این موضوع که هنوز بشر نتوانسته میکروفونی بسازد که صدا را همانگونه که هست انتقال دهد در می یابیم که حتی بهترین میکروفون های دنیا هم دارای نواقصی تاثیرگذار هستند یعنی اینکه صدا را دستخوش تغییر می کنند.
هر میکروفونی میتواند در بعضی از محدوده های فرکانسی دارای قوت و در بعضی از محدوده ها دچار ضعف باشد، که البته با شناخت و تجربه یک صدابردار خوب این کاستی ها می توانند کاملا به یک نقطه قوت تبدیل شوند. فقط کافیست صدابردار درک کافی و شناخت لازم از صدای سوژه و ابزار صدابرداری خود را داشته باشد و بتواند نقاط ضعف صدای ساز و یا خواننده را به سرعت تشخیص دهد و سپس میکروفونی را برای سوژه انتخاب کند که دقیقا در همان نقطه دارای شدت گیرندگی بیشتری است که در نهایت این امر سبب یک دست شدن صدا می شود.
اگر توجه کرده باشید بسیاری از خوانندگان مطرح و یا نوازندگان بزرگ دنیا برای کار در استودیوها و یا اجراهای زنده از یک میکروفون خاص خودشان استفاده می کنند که این موضوع هیچ ربطی به قیمت و یا برند میکروفون ها ندارد آنها با تجربه دریافته اند که مثلا فلان میکروفون دریافت بهتری از صدای خودشان و یا سازشان دارد و این یعنی یک میکروفون بسیار ارزان و معمولی می تواند آنچنان با صدای شما سازگار شود که حتی مشهورترین میکروفون های دنیا هم نتوانند با صدای شما سازگار شوند.
 

چرا هر استودیوئی به یک  ساب ووفر نیاز دارد؟ چرا وقتیکه استودیو مانیتورها می توانند به این خوبی محدوده کاملی از فرکانس ها را در اختیار مان قرار دهند باز نیاز به ساب ووفر در استودیوها احساس می شود ؟ و چرا کمپانی ها با این جدیت اقدام به تولید ساب ووفرها در مدل ها و اندازه های گوناگون می کنند؟

   مدت ها بود که به دنبال پاسخی قانع کننده و مبتنی بر اصول علمی برای این سئوالات کلیدی بودم، تا اینکه بالاخره در مستر کلاس های آموزشی جنلک که توسط مدرس دوره دیده این شرکت فنلاندی در تهران برگزار می شد به واقعیت ماجرا پی بردم، و اینک وظیفه خود می دانم که این مطالب جالب را با شما دوستان نیز در میان بگذارم.
همانطور که می دانیم ماهیت انتشار فرکانس های محدوده بالا به صورت مستقیم می باشد و هر چه فرکانس صدا بالاتر برود راستای انتشارش مستقیم تر می شود پس ما با این محدوده از فرکانس ها در هنگام کار هیچگونه مشکلی نداریم چرا که به راحتی قابل مهار هستند، ولی مشکل ها جائی به وجود می آیند که فرکانس های پائین وجود دارند چرا که این بخش از فرکانس های صدا می توانند با انتشار خود در همه جهات، تمام فضای اتاق فرمان را پوشش دهند و با برخورد به موانع گوناگون در هر جای استودیو ایجاد بازتاب های متعدد نمایند و بدین وسیله در کار صداگذار اختلال ایجاد کنند.
باید در نظر داشته باشید که فرکانس های محدوده پائینی صدا به محض خارج شدن از بلندگوهای استودیو به دیوارهای مجاور، دیوار روبرو، دیوار پشت بلندگو، سقف و کف زمین برخورد می کنند که با در نظر گرفتن همه این موارد و با وجود حداقل یک ست استریو در اتاق فرمان ما شاهد 12 بازتاب از طرف موانع یاد شده هستیم، که در نتیجه این بازتاب ها باعث سردرگمی و عدم تشخیص صدای اصلی می شوند، پس اگر در چنین شرایطی از ساب ووفر استفاده شود بسیاری از مشکلات آکوستیکی نیز به سادگی حل می شود، چرا که در ابتدا می توانیم فرکانس های پائینی را فقط از یک منبع صوتی دریافت کنیم که این خود یکی از بهترین راهکارها برای یک میکس خوب است و در ثانی چونکه می توان ساب ووفر را هر جای اتاق فرمان استودیو کار گذاشت، پس با قرار دادن آن بر روی زمین و در کنج یکی از دیوارهای استودیو انعکاس های یاد شده را از 12 مورد به 3 مورد کاهش می دهیم، که البته مهار کردن 3 بازتاب مزاحم از جانب سقف، دیوار روبرو و دیوار مجاور بسیار کار آسان تری است.

آیا درست است فروش پاور میکروفون های لامپی به جای پری امپ این نوع میکروفون ها؟

   به عنوان یک فروشنده تجهیزات صدابرداری باید اعتراف کنم که سالهاست شاهد بحث ها و اظهارنظرهای بی پایه و اساس اساتید در این آشفته بازار هستم ولی دیگرهیچگاه با چنین موضوع مضحکی مواجه نبودم  که منبع تغذیه برق یک میکروفون لامپی را بجای پری امپ همان میکروفون بفروشند که البته این موصوع کاملا ناشی از عدم آگاهی و نابلدی فروشندگان است تا جریان دیگری، اما واقعیت ماجرا از این قرار است که وقتی لامپ خلا درون غلاف میکروفون جای می گیرد به علت حجم زیاد دیگر فضای کافی برای دیگر اجزاء باقی نمی ماند و به همین دلیل بخشی از میکروفون را در بیرون از بدنه آن می سازند و درون جعبه منبع تغذیه جای می دهند و سپس توسط یک کابل که معمولا" بیشتر از پنج رشته است، ارتباط را بین اجزا بیرونی و داخلی میکروفون برقرار می کنند.
                                                                               

نگاهی گذرا به پدیده سامینگ آدیو

   امروزه بسیاری از صدابرداران برتر دنیا برای مسترینگ نهائی آثار فاخر از میکسرهای آنالوگ و کلاسیک استفاده می کنند، چراکه این میکسرها توانسته اند قابلیت های خود را در طول سالیان گذشته به اثبات برسانند، و برای Summing/Mixing که به نوعی بهترین تکنیک میکس و مسترینگ حال حاضر دنیا محسوب می شود بهترین ابزار باشند.
ماجرا از این قرار است که مهندسین صدا دریافتند که میکسرهای دیجیتالی که توسط نرم افزارها ارائه می شوند جوابگوی میکس های حرفه ای آنان نیستند و همیشه در خروجی آنها ضعف هائی وجود دارد، پس بهترین راه حل می تواند استفاده از یک کارت صدا با ورودی ها و خروجی های دیجیتال باشد، اما دلیل استفاده از فرمت های دیجیتال مانند ADAT  و یا MADI می تواند فقط برای در اختیار داشتن لاین های بیشتر باشد، که به راحتی صدابردار بتواند با یک کانورتور یا مبدل A to D و D to A  کلیه خط های آنالوگ را به میز میکس ارسال کند و سپس به راحتی و با دقت بالا روی آنها کار میکس و افکت گذاری را به صورت دستی انجام دهد و دوباره لاین های میکس شده را از طریق کانورتور برای رکورد نهائی به کامپیوتر و یا یک رکوردر حرفه ای ارسال کند.

تکنیکی برای صدا گرفتن از سازهای آکوستیک

     یکی از بهترین راه حل های صدابرداری از ساز در استودیوها ایجاد فاصله ای منطقی بین میکروفون و نوازنده است و چون این فاصله برای دریافت بهترین صدا همیشه مقداری بیشتر از حد تصور صدابرداران است. پس صدابرداران باید بهترین میکروفون هایشان را برای این منظور در نظر بگیرند، چرا که باید از کل بدنه ساز صدا گرفت نه فقط بخشی از آن که صدا خارج می شود. چرا که در حین اجرا تمام بدنه در گیر رزونانس است. پس بسیاری از میکروفون ها در چنین وضیعتی دچار افت شدیدی برای گرفتن صدا از سوژه می شوند و یا به عبارت دیگر توان صدابرداری در چنین شرایطی را ندارند، فقط تعداد اندکی میکروفون در دنیا سراغ دارم که می توانند در چنین شرایطی عملکرد درستی داشته باشند و بتوان از آنها برای این تکنیک استفاده کرد و شاهد کمترین تغییر در جنس صدای آنها و افت سیگنال بود.
البته ناگفته نماند که آکوستیک دد روم نیز می تواند در این مبحث بسیار تعیین کننده باشد و در این تکنیک صدابرداری از سازها کیفیت میکروفون و طراحی و مهندسی آکوستیک اتاق ضبط لازم و ملزوم یکدیگرند

سهیل مهدوی | منبع : صدا ابزار


دانلود فایل پی دی اف مقاله بالا

 

 

 


درباره : نرم افزار و مقالات آموزشی ,
برچسب ها : استودیو ساب ووفر سوال مقاله ساخت آموزش آپدیت , استودیو ساب ووفر سوال مقاله ساخت آموزش دانلود , استودیو ساب ووفر سوال مقاله ساخت آموزش نرم افزار , استودیو ساب ووفر سوال مقاله ساخت آموزش نسخه جدید , استودیو ساب ووفر سوال مقاله ساخت آموزش بروزرسانی , استودیو ساب ووفر سوال مقاله ساخت آموزش اموزش , استودیو ساب ووفر سوال مقاله ساخت آموزش سریال نامبر , استودیو ساب ووفر سوال مقاله ساخت آموزش کد , استودیو ساب ووفر سوال مقاله ساخت آموزش دانلود رایگان , استودیو ساب ووفر سوال مقاله ساخت آموزش کتاب پی دی اف , استودیو ساب ووفر سوال مقاله ساخت آموزش دمو , استودیو ساب ووفر سوال مقاله ساخت آموزش پیش نمایش , استودیو ساب ووفر سوال مقاله ساخت آموزش نسخه رایگان , استودیو ساب ووفر سوال مقاله ساخت آموزش تصویر , استودیو ساب ووفر سوال مقاله ساخت آموزش درایور , استودیو ساب ووفر سوال مقاله ساخت آموزش اخرین نسخه , استودیو ساب ووفر سوال مقاله ساخت آموزش خواندن , استودیو ساب ووفر سوال مقاله ساخت آموزش کتاب الکترونیکی , استودیو ساب ووفر سوال مقاله ساخت آموزش ورژن جدید نرم افزار , استودیو ساب ووفر سوال مقاله ساخت آموزش اپدیت جدید نرم افزار ,

497 دوشنبه 22 دي 1393 استرس نظرات ()
ارسال نظر برای این مطلب


ارسال نظر برای این مطلب :
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
آموزش های تصویری

اف ال استودیو 11

آموزش اف ال استودیو 12 فارسی

آموزش کیوبیس

آموزش ابلتون لایو

تئوری موسیقی

ادوب ادیشن

استودیو وان

آموزش میکس و مستر با زیرنویس فارسی

آموزش صدا برداری با زیر نویس فارسی

آموزش افتر افکت فارسی

تبلیغات
اف ال استودیو
اف ال استودیو ورژن 12.5
آرشیو
  • 1396
  • 1395
  • 1394
  • 1393
  • 1392
  • هرگونه کپی برداری از قالب و مطالب ممنوع است و پیگرد قانونی دارد
    برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید