FlBeat
جستجو

آمار سایت
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 2777
کل نظرات کل نظرات : 6186
آمار کاربرانآمار کاربران
افراد آنلاين افراد آنلاين : 93
تعداد اعضا تعداد اعضا : 37251

کاربران آنلاينکاربران آنلاين
آمار بازديد آمار بازديد
بازديد امروز بازديد امروز : 24,442
بازديد ديروز بازديد ديروز : 29,771
ورودي امروز گوگل ورودي امروز گوگل :4989
ورودي گوگل ديروز ورودي گوگل ديروز : 5807
بازديد هفته بازديد هفته : 24,442
بازديد ماه بازديد ماه : 535,714
بازديد سال بازديد سال : 10,603,631
بازديد کلي بازديد کلي : 31,777,816
تبلیغات
آخرین ارسال های انجمن
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات

معرفی صداهاي ژوست ( Just )  و فالش ( False )  در موسیقی

صداهاي ژوست(Just) و فالش(False) :

 

ژوست بودن صدا :

 

لغت ژوست ريشه فرانسوي دارد. ارتعاشهاي بوجود آمده نتي بوسيله ساز

ويا حنجره انسان چنانچه منطبق با فركانس آن نت باشند را صداي ژوست گويند.

فالش بودن صدا :

 

لغت فالش ريشه انگليسي دارد.هنگامي كه تعداد نوسانهاي تثبيت شده براي هركدام از نت ها(كه بصورت

استاندارد قرار داده اند)، به حد خودش نرسد و يا بيشتر باشد، اصطلاح فالش براي آن صدا بكار برده ميشود.

مسئله ژوست بودن صدا و تشخيص آن چه بوسيله ساز ويا آواز، گوشهاي قوي و كاركرده مي طلبد.اكثر

خوانندگان تازه كار كه هنوز پختگي صدا برايشان بوجود نيامده ، به اندازه يك الي دو كما (كـُــما coma = : اگر هر

كدام از فواصل پرده اي ميان نت ها را به 9 قسمت تقسيم نماييم، يك قسمت از 9 قسمت را يك كـُما گويند.) در

اتخاذ نت ها كم و بيش خطا دارند كه اين خطا (فالش خواني) براي همه كس قابل درك و تفهيم نيست، مگر

موسيقي دانهايي كه صداهاي مطبوع ، سالهاي سال در گوش آنها طنين افكنده است.


در مورد سازها نيز اين مسئله وجود دارد و ديده ميشود كه در مواقع لزوم، نوازنده با دست پرده ها را جابجا مي

نمايد تا صداي مطلوب نت مورد نظر از حالت فالش به حالت ژوست تبديل شود.

 

 

 

اصطلاح خارج خواندن :

 

حتما" شنيده ايد كه مثلا" فلان خواننده در فلان قسمت آواز، خارج شد ويا خارج خواند كه بعضي ها اشتباها" اين

مسئله را با لغت فالش بكار مي برند. اما از ديدگاه علمي - فيزيكي و اصطلاح رايج در موسيقي ، خارج خواندن و

فالش خواندن دو مطلب جداگانه است.

 

گفته شد زمانيكه صدايي كاملا" منطبق با نت مربوطه نباشد و ارتعاشات ايجاد شده ، حدود و نزديك بر انطباق آن

نت باشد چه بالاتر و چه پايين تر، مي گوييم آن صدا فالش است ولي اگر نوازنده يا خواننده به هنگام آوازخواني

ويا اجراي نت هاي گام يكي از دستگاهها ، از يكي از نت هاي مرسوم و ثبت شده در گام آن دستگاه ، به هر

دليل منحرف شود و نتي غير از نت گام موردنظر در روند كار خواننده يا نوازنده دخالت و خودنمايي كند، اصطلاحا"

گفته ميشود خواننده خارج خواند يا نوازنده خارج زد.

اين مسئله موقعي براي خواننده پيش مي آيد كه خواننده بدون در نظر گرفتن وسعت صداي خويش، در مايه هاي

اوج و بالا بخواند وطبيعتا" چون صدا، توانايي اجراي نت ها را در آن حد ندارد، از حالت اصلي خارج و منحرف ميگردد

و براي شنونده هم نا خوشايند و نا مطلوب خواهد بود. بنابراين خواننده مجرّب و مسلــّـط قبل از آغاز آواز، حدود و

وسعت صدايش را نسبت به آن دستگاه ويا آواز، شناسايي نموده و بر اساس آن گستره ، اتـّـخاذ مايه مي نمايد

تا در اوج خواني از گام موردنظر منحرف نگردد و اين تسلط به آساني بدست نمي آيد مگر با گوش دادن زياد و

ممارستهاي فراوان در هر گام و دستگاه ، كه با گذشت زمان گوشي قوي پيدا كرده و براحتي هر صداي ژوستي را

از فالش ميتواند تشخيص دهد.

 

 

نكته : يكي از راههاي گريز از فالش خواني ، آشنايي و تمرين مداوم با دياپازون هاي الكترونيكي و معمولي است.

دياپازون و ارتباط آن با آوازخواني :

 

دياپازون وسيله ايست كه صداهاي استاندارد نت هاي موسيقي بصورت ترتيبي(به فاصله نيم پرده از هم)

از آن استخراج ميشود. ساختار آن بصورت يك ساز دهني مدوّر يا مستطيل شكل است.


 

- در نوع مدوّر، سوراخها در اطراف لبه آن تعبيه شده و نام هركدام از نت ها نيز روي صداهاي

مربوط به آن نت در لبه آن نوشته شده است.


- در دياپازونهاي مستطيل شكل، سوراخهاي هركدام از نت ها در يك طرف آن تعبيه شده است.

- دياپازونهاي الكترونيكي پيشرفته كه درصد حساسيت آنها براي توليد و مقايسه اصوات، با مكانيزم داخلي

خودشان به مراتب بيشتر از دياپازونهاي قديمي است. تشخيص كم يا زياد بودن فركانس نت ها تا حدّ كـُـما نيز

براي اين نوع دياپازونها امكانپذير است.


روشهاي تمرين با دياپازون براي ورزيده شدن گوش و توانايي حسّ تشخيص :


1- بصدا در آوردن نت هاي تعبيه شده در دياپازون و ادا كردن همان نت ها با همان ترتيب و توالي بوسيله حنجره

(بهتر است تمرين از نت Do شروع شود.) و تكرار اين عمل تا آنجايي كه گوش حالتي قوي پيدا نموده بطوريكه به

مجرد شنيدن فركانس و تطابق آن با يكي از نت ها، فورا" نت مذكور با حنجره ادا شود.


2- تمرين نت هاي اصلي( نت هاي گام ماهور Do = Do - Re - Me - Fa - Sol - La - Ci ) تا موقعي كه نت هاي

مذكور بصورت گام بالارونده و پايين رونده با توانايي هر چه بيشتر اجرا شود.


3- تمرين نت هاي اصلي همراه با نت هاي ديـز (نيم پرده بالارونده) و بمُل(نيم پرده پايين رونده) آنها كه روي

دياپازون حك شده است. اين مرحله از تمرينات ، دقت عمل بيشتري را مي طلبد چرا كه فواصل طبيعي در ذهنيت

انسان بهتر جاي مي گيرد و فواصل غير طبيعي (نيم پرده ها و ربع پرده ها) احتياج بيشتري دارد تا در ذهن ثبت

شود.

4- بعد از تمرين نيم پرده اي( تمرين شماره 3) نوبت تمرينات ربع پرده اي است كه در اين مرحله آوازخوان بايستي

كاملا" گوشي قوي داشته باشد و با دقت و ظرافت خاصي به تمريت بپردازد.براي تمرين اين مرحله، بايستي از

ساز ايراني استفاده نمود. (اين تمرين مخصوص آوازخوانان موسيقي ايراني است چرا كه موسيقي غربي فاقد

ربع پرده است.)

5 - با سپري شدن مراحل فوق، نوبت به تمرين گامهاي مختلف بعد از گام ماهور ميرسد كه براي انجام اين مرحله

بايستي از دياپازوني با فواصل ربع پرده اي (ساز ايراني) استفاده نمود ويا براي نتيجه گيري بهتر، بايد از يك

نوازنده ويا كسي كه با گامها آشنايي كامل داشته باشد كمك گرفت.

6 - اجراي هر يك از گامها را بر مبناي يك نت« اعمّ از : نت اصلي = بكار ، نيم پرده ها = ديز و بمُـل ، ربع پرده ها

= سري(ربع پرده بالارونده) و كُـرُن(ربع پرده پايين رونده) » ، كه بر اساس آن نت(تونيك) گام را بسته ،به نت اُكتاو

گام موردنظر رسيده (بصورت بالارونده ) و در برگشت به نت تونيك مراجعت شود (بصورت پايين رونده ). به نظر

ساده مي آيد ولي در عمل اهميت كار مشخص ميگردد و بايستي به كسي كه تمام اين مراحل بخصوص همين

مرحله ششم را با موفقيت پشت سر بگذارد تبريك گفت.

7 - مرحله نهايي اينكه آوازخوان بعد از انجام تمرينات فوق، داراي چنان گوش قويي خواهد بود كه با تشخيص نت

اوليه هر مايه، بتواند براحتي از گامي به گام ديگر وارد شود و بطور كلي مركب خواني را به سادگي اجرا نمايد.

همچنين با تشخيص نت اوليه ، بقيه گام را در ذهن تداعي نموده و حدود و گستره آنرا با صداي خويش مقايسه

نمايد و در صورت مطلوب بودن در آن مايه آوازخواني نمايد.

منبع : تست آواز

 


درباره : نرم افزار و مقالات آموزشی ,
برچسب ها : فالش , زدن , فالش زدن , ژوست , false , رایگان , آموزش , تئوری موسیقی تیوری , معرفی صداهاي ژوست ( Just ) و فالش (False ) در موسیقی , معرفی صداهاي ژوست ( Just ) و فالش , (False ) در موسیقی , معرفی , آهنگسازی , آموزشی , مقالات , اف ال استوديو , درباره ی , ریتم و لوپ , midi و سمپل سورس اف ال استودیو ,

385 چهارشنبه 29 مرداد 1393 استرس نظرات ()
ارسال نظر برای این مطلب


ارسال نظر برای این مطلب :
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
آموزش های تصویری

اف ال استودیو 11

آموزش اف ال استودیو 12 فارسی

آموزش کیوبیس

آموزش ابلتون لایو

تئوری موسیقی

ادوب ادیشن

استودیو وان

آموزش میکس و مستر با زیرنویس فارسی

آموزش صدا برداری با زیر نویس فارسی

آموزش افتر افکت فارسی

تبلیغات
اف ال استودیو
اف ال استودیو ورژن 12.5
آرشیو
  • 1396
  • 1395
  • 1394
  • 1393
  • 1392
  • هرگونه کپی برداری از قالب و مطالب ممنوع است و پیگرد قانونی دارد
    برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید