FlBeat
جستجو

آمار سایت
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 2777
کل نظرات کل نظرات : 6186
آمار کاربرانآمار کاربران
افراد آنلاين افراد آنلاين : 29
تعداد اعضا تعداد اعضا : 37252

کاربران آنلاينکاربران آنلاين
آمار بازديد آمار بازديد
بازديد امروز بازديد امروز : 2,359
بازديد ديروز بازديد ديروز : 27,926
ورودي امروز گوگل ورودي امروز گوگل :486
ورودي گوگل ديروز ورودي گوگل ديروز : 5825
بازديد هفته بازديد هفته : 30,285
بازديد ماه بازديد ماه : 541,557
بازديد سال بازديد سال : 10,609,474
بازديد کلي بازديد کلي : 31,783,659
تبلیغات
آخرین ارسال های انجمن
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات

جهت انجام مسترینگ با کامپیوتر، به رابط صدای خوب و دقیق نیاز است. اکولایزرها و داینامیک افکت های مالتی

باند نیز از ضروری ترین ابزار به شمار می روند. همچنین ریورب در شرایطی می تواند درخشش جذابی به قطعه بدهد…

Harmonic Exiter یکی دیگر از ابزارهای مهم مسترینگ به شمار می رود که در کیفیت صدا دهی تاثیر منحصر به فردی دارد

. در انتها Dither ، که استفاده از آن هنگام تبدیل رکوردهای ۲۴ یا ۳۲ بیت به عمق بیت کمتر مثل ۱۶ بیت الزامی است.

در انجام عمل مسترینگ ترتیب چیدمان پلاگین ها می تواند متفاوت باشد که طبیعتا صدا دهی مخصوص به خود را موجب می شود

و تنها ماکسیمایزر و دیتر هستند که همواره در انتهای این زنجیره قرار دارند.مهندس مسترینگ باید

ابتدا یک PMCD یا Pre-Mastered Compact Disc تهیه کند. و دیگر دیسکها از روی PMCD به تولید انبوه برسند.

تولید PMCD یکی از پروسه های بحث بر انگیز است که میتواند به چهار بخش کلی تقسیم شود:

۱-انتقال ترک های ضبط شده به یک DAW

میکس نهایی باید در یک سیستم مسترینگ بارگذاری شود. استودیوهای مسترینگ حرفه ای از سیستم هایی مانند

Sonic Solutions و یا SADiE استفاده می کنند. البته سیستمهای دیگری نظیر Architect و Peak نیز می توانند برای این منظور مورد

استفاده قرار گیرند. اگر هیچ یک از اینها در درسترس نبودند می توان از یک مالتی تراک مانند Pro Tools نیز استفاده نمود.

در مرحله بار گذاری ممکن است مهندسان مسترینگ از EQ یا Compressor استفاده نمایند.در محیط نرم افزاری هر ترک را پس از بار

گذاری پردازش می نماییم. قطعا هر قطعه آلبوم کارکتر خود را دارد  اما در  هر مرحله از مسترینگ باید به صدا دهی کل آلبوم بی اندیشیم

و حس پیوستگی بین قطعات در یک آلبوم را در نظر بگیریم. حجم ، عمق ، پهنا و تمبر همه قطعات باید با یگدیگر همخوانی داشته باشند.

۲- چیدمان ترک ها به ترتیب آلبوم و تعین فضای خالی بین آن ها

این عمل خود یک تخصص جداگانه محسوب می شود. در سبکهای مختلف موسیقی با توجه به هدف آلبوم باید نحوه چیدمان ترکها مورد

بررسی قرار گیرند. امروزه این بخش مسترینگ در موسیقی های مردمی از اهمیت بسیاری برخوردار است و در شاخه ی موزیک مارکتینگ بسیار مورد توجه است.

۳- بالا آوردن حجم صدا

حجم صدا باید افزایش یابد. صدا با حجیم بودن دلنشین تر به گوش می رسد . حتی اگر شنونده با ولوم پایین به آن گوش دهد . مقدار این

افزایش حجم باید با توجه به سبک موسیقی و کاملا منطقی صورت گیرد. متاسفانه امروزه به علت عدم اطلاع برخی دست اندرکاران موسیقی

از  این هنر (که ارزش کار را با معیارهای دیگری می سنجند) ، صدای یک آلبوم یکی از فاکتورهای اصلی خوب بودن آن محسوب می شود.

در اروپا و امریکا این رقابت نادرست را با عنوان Loudness Wars می شناسند. با این عمل ارزشهای دیگر موسیقی را فدای حجم صدای آن می کنند.

البته این عمل در برخی از سبکهای الکترونیک ایراد چندانی محسوب نمی شود و به یک اصل در مسترینگ این نوع از موسیقی تبدیل شده است.

درک حجم صدا در چند ثانیه هم تحقق می یابد اما درک ارزشهای یک قطعه موسیقی این طور نیست. بسیاری از آلبوه های پر هزینه در سالهای

اخیر تنها به دلیل تمایل گروه ها و افراد به حجیم تر صدا دادن ، کیفیت واقعی خود را از دست داده اند. متاسفانه Volume تبدیل به یک ارزش شده

است و تقریبا همه فراموش کرده اند آلبوم های مستر شده گذشته تا چه اندازه دقیق و حساب شده صدا می دادند. با سیستمهای پلیر پیشرفته امروزی 

در صورت تمایل می توان قطعات موسیقی را با صدای بلند گوش کرد ، پس چرا باید یک میکس خوب را بی جهت فدای Loudness نمود؟

Audiophile ها همه دارای آمپلیفایر خوب،  DJ ها دارای بلندگوهای غول پیکر ، راننده ها دارای ساب ووفرهای قدرتمند ، اسکیت سوارها دارای iPod و

به طور کل همه شنوندگان از سیستمهای پیشرفته ای بهره می برند که دارای پتانسیومتری جهت کنترل صداست و همه می توانند به راحتی Volume را بالا ببرند !

۴- انتقال صدا به فرمت مستر نهایی

در سطح کاملا حرفه ای با سیستم هایی همچون RedBook (استانداردی که توسط Sony و Philips عرضه شده و CD های صوتی| ، با این استاندارد تولید می شوند)

، نوار مغناطیسی نیم اینچ ، نوار PCM 1630 U Matic 3/4inch  یا سیستم های متعدد دیگر کار می شود . در مورد کاربران کامپیوتر تنها با CD Rom این کار انجام می شود .

هنگامی که کاربر بخواهد محصول را روی CD Rom منتقل کند ، می بایست آن را به ۴۴٫۱kHz با عمق بیت ۱۶bit تبدیل کند و با استفاده

از تکنیکهای Resample و Dither مراحل آماده سازی را به انجام برساند .

کاربرد اکولایزر در مسترینگ

نقطه منطقی آغاز کار، اکولایز است . تعادل تنال را تنها با EQ می توان ایجاد کرد. گرچه هر ساز هنگام میکس از مزایای آن بهره میبرد ،

ترک مستر نیز به آن نیاز دارد. اکولایز ایجاد پاسخ فرکانسی مطلوب است و به همین دلیل بهترین قسمت برای آغاز کار محسوب می شود.

اکولایزرهای پارامتریک از باندهای گوناگونی تشکیل می شوند. از هر باند برای تقویت یا تضعیف محدوده فرکانسی مرتبط بهره گرفته می شود.

Q پهنای باند است و بردی که فرکانسها را متاثر می سازد . Q بالامنطقه باریکی از فرکانسها و Q پایین محدوده وسیع تری را پوشش می دهد.

به محض افزودن EQ در می یابید که تفوت بهره گیری از پروسسورها بر روی میکس نهایی با پیش از آن ( روی تک تک ترک ها) بسیار زیاد است. هر تغییری

 

که انجام می دهید باید با مانیتورینگ دقیق و شنیدن تحلیلی انجام شود . هنگام میکس افزودن مقدار +۱dB در ۴kHz بر روی یک ساز به سختی تشخیص

داده می شود اما همان مقدار تغییر روی میکس نهایی کاراکتر صوتی اثر را متغیر می سازد . متاسفانه بسیاری از مهندسین فراموش کرده اند که EQ تا

چه اندازه برای مسترینگ مهم است. با تغییر تمبر یک قطعه می توان  توهم بالا بودن ولوم را در ذهن شنونده های تشنه حجم ایجاد نمود.

اکولایزرهای Convolution-based ، Shelving ، Linear-phase و البته Parametric فن آوری هایی هستند که تا پانزده سال پیش در دسترس نبودند . EQ های

طراحی شده برای مسترینگ دارای کنترل Step است که کار را نسبت به پتانسومترهای کاملا متغییر ، راحت می کند. کنترل های مجزا برای کانلهای چپ و راست

یکی از تفاوت های EQ های مسترینگ است. اگر گوش های تعلیم دیده داشته باشید ، میتوانید ارتباط خصوصیات صوتی یک ترک را به فرکانسهای مربوطه دریابید.

مثلا Muddiness بودن صدا به انرژی گرد آمده در ۲۰۰Hz و Harsh بودن صدا با فرکانس ۲-۸kHz مرتبط است. با تغییر پهنای باند ، Q  و مقدار اندکی تضعیف و تقویت

(حدود کمتر از ۳dB) می توان تعادل نسبی را تغییر داد. فیلتر Hi-Pass برای حذف فرکانسهای کمتر از ۳۰Hz نیز ضروری است.  انرژی Bass با این کار فشرده تر شده

و نافذ می گردد. برای اصلاح اشکال های هر ساز باید به دقت به مناطق مورد نظر متمرکز بود. به Q پهن و تقویت +۳dB محدوده نیاز است تا اشکال مشخص شود.

آنالایز FFT نیز گرچه نمی تواند جای گوش خوب را بگیرد، می تواند کمک خوبی برای چنین شرایطی باشد. یک مثال برای نشانه گذاری و تغییر ارزش هارمونیکها،

افزایش حجم گیتار باس با افزایش در فاندامنتال (۷۰Hz) و هارمونیک دوم (۱۴۰Hz) است. گوش به سرعت خود را با کاراکتر صوتی که می شنود مطابقت می دهد

و شما به زودی پرسپکتیوی را که به دست آورده اید از دست خواهید داد. مدام از By-Pass استفاده کنید و به خصوصیات مانیتورها و اتاق خود اشراف داشته باشید.

بیشتر اشکالات در ناحیه mid-range وجود دارند. اگر صدا خیلی کدر باشد باید محدوده ۱۰۰Hz تا ۳۰۰Hz راتضعیف نمود ، در حالت تو دماغی باید اصلاحات را در

محدوده ۲۵۰Hz تا ۱kHz وارد نمود. صدای تیز با تضعیف بسیار کم در محدوده ۱۰۰۰-۳۰۰۰ Hz قابل اصلاح است.

افزایش بیس یکی از علایق همه ماست، اما انجام این کار با EQ کیفیت بافت موزیک را تخریب می کند. حتی الامکان این عمل باید توسد کمپرسور چند باند صورت گیرد .

  میتوان از EQ برای یک فیلتر بالاگذر برای پایین تر از ۴۰Hz بهره جست. اصولا آنچه به عنوان بیس شناخته می شود محدوده ۵۰-۱۰۰ Hz می باشد. منطقه ۲۰-۴۰Hz را

می توان در صورت لزوم به طور کامل حذف نمود و با این کار مقدار بسیار زیادی نویز که قطعا باعث اضافه بار حجم می شود را از بین می بریم.

نکته مهم این است که گوش خیلی سریع  به تغییرات EQ عادت می کند و ممکن است خیلی از فرکانسها را بیش از حد لازم افزایش دهید. همواره با تمرکز و گوش خسته نشده با EQ ها کار کنید.

به خاطر داشته باشید که هر تغییر در EQ یک عکس العمل دارد. اگر یک محدوده فرکانسی افزایش یابد، برخی دیگر ماسکینگ می شوند. Kick در محدوده ۱۰۰Hz دارای oomph است

اما Attack آن مابین  ۱۰۰۰Hz و ۳۰۰۰Hz یافت میشود. گاهی اوقات میتوان با تمرکز بر مناطق بالای ۱۰۰۰Hz صدای Bass و Kick راتقویت نمود. در موسیقی Hip-Hop علاوه

بر موارد مذکور میبایست محدوده ۵۰Hz تا ۶۰Hz را نیز با Q نسبتا بالا تقویت نمود.

کمپرسشن و لیمیتر

در آینده از میان همه مراحل مسترینگ ، به فشرده سازی بیشتر می پردازیم. می توان یک ترک را با کمپرسور  gel یا punchy نمود و داینامیک را محدود کرد

. حتی انرژی سازها را می توان با کمپرسور تغییر دادو تا حدودی در تعادل طیفی صدا تغییر ایجاد نمود . در مسترینگ، کمپرسور کنترل کننده داینامیک است و نه حذف کننده آن.

لیمیتر در الکترونیک مداری است که اجازه می دهد سیگنال های پایین بدون تغییر عبور کنند ، در حالیکه سیگنال های قوی تر را تضعیف می کند. یعنی

در نوسان مثبت، منفی یا هر دو ، دامنه سیگنال خروجی به سطح آستانه معین محدود شده است. از لیمیتر در پروسه مسترینگ باید به گونه ای

استفاده نمود که حجم حس شده صدای ضبط شده افزایش پیدا کند.

پایان

 


درباره : نرم افزار و مقالات آموزشی ,
برچسب ها : اموزش mastering ، اموزش اهنگسازی و میکس ، اموزش مسترینگ ، کتاب اموزش م ,

405 شنبه 23 آذر 1392 استرس نظرات ()
ارسال نظر برای این مطلب


ارسال نظر برای این مطلب :
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
آموزش های تصویری

اف ال استودیو 11

آموزش اف ال استودیو 12 فارسی

آموزش کیوبیس

آموزش ابلتون لایو

تئوری موسیقی

ادوب ادیشن

استودیو وان

آموزش میکس و مستر با زیرنویس فارسی

آموزش صدا برداری با زیر نویس فارسی

آموزش افتر افکت فارسی

تبلیغات
اف ال استودیو
اف ال استودیو ورژن 12.5
آرشیو
  • 1396
  • 1395
  • 1394
  • 1393
  • 1392
  • هرگونه کپی برداری از قالب و مطالب ممنوع است و پیگرد قانونی دارد
    برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید